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2013/10/29

Jordi Llavina conversa amb Ednodio Quintero a l'Agrícol

Volem convidar-vos a un acte excepcional: Ednodio Quintero conversa amb Jordi LLavina a l'Agrícol.

Ednodio Quintero (Las Mesitas, Trujillo, Veneçuela, 1947), un dels autors més imaginatius i sorprenents  de la literatura contemporània d'Amèrica LLatina, parlarà del  seu últim llibre, Ceremonias,  amb l'escriptor penedesenc Jordi Llavina (Premi de la Crítica Catalana, 2013).

Amb aquest acte literari de luxe, l´editorial  Candaya inicia de nou  a Vilafranca la ruta de presentacions per tot l'estat espanyol, d´aquest important llibre d´Ednodio Quintero que, juntament amb Combates (Candaya, 2009), significa la publicació, en dos volums,   dels contes complets d´aquest gran mestre del gènere. 






Ceremonias recull els cinc primers llibres de contes d´Ednodio Quintero: de l´iniciàtic La muerte viaja a caballo al mític Cabeza de cabra. Contes ja de referència i culte, en els que l´ autor demostra les seves extraordinàries habilitats com a narrador mitjançant la sorprenent invenció  de trames amb finals inesperats, l´impacte hipnòtic d´un llenguatge d´alè poètic, però extremadament precís i net; i la prodigiosa imaginació que caracteritza sempre  aquest singular escriptor veneçolà, autor d´una de las obres más sòlides, personals i colpidores de la literatura llatinoamericana actual. Els seus temes, recurrents i  obsessius (l´incest, el parricidi, l´erotisme alliberador, la bellesa impregnada d´elements tràgics, el desdoblament, l´enclaustrament, les metamorfosis, la fugida, el combat, el viatge iniciàtic...) troben en aquest volum integrat por 45 relats el millor espai per a la seva inquietant i sorprenent  realització.
A http://www.candaya.com/ceremonias.htm   podeu consultar el dossier de premsa i els articles i ressenyes que han aparegut sobre el llibre.

Dos fragments  Ceremonias:


VOLVERÉ CON MIS PERROS

(…) Soy —¿debería decir era?— por naturaleza un ser tranquilo. Prefiero el sosiego a la agitación. Me complazco en el devenir previsible de los días. Abomino de los cambios compulsivos y de los relojes de arena. Me siento a gusto en una habitación con ventanas, tanto mejor si éstas se abren a un paisaje arbolado o a un jardín. Mi única ambición era la de permanecer vivo hasta la hora de mi muerte. Respirar sin temor a envenenarme, regar mis plantas en la terraza del apartamento, tejer para ti un suéter o una bufanda. Contemplar durante un tiempo sin medida los movimientos caprichosos de mis peces de colores, adormecerme en un sillón, aguardar tu llegada. Bienvenido, príncipe, mi Alcibíades. Juntos tomamos té, masticamos galletas y jugamos a las cartas, hasta que la noche bate sus alas oscuras frente a la ventana. Hace frío allá afuera, querido. Yo estoy ardiendo. Pero un día aciago, como mensajeros de la peste surgieron de alguna pesadilla los tres dogos, tus guardianes, e intuí de golpe que el orden de mi mundo se derrumbaba (…)  (Volveré con mis perros)

PARQUE A.M.
Quizá, desde un tiempo anterior a mi nacimiento, el árbol permanecía ahí. Me abracé a su corteza rugosa y trepé con la habilidad de un mono joven. Encaramado en las ramas más altas disfruto de una vista placentera. Sin mucho esfuerzo domino un amplio sector del parque. Incluso puedo ver los techos verde moho de las casitas del Barrio Obrero y, más lejos, desfigurada por la luz y la distancia, la silueta del Jinete Triste.
He sido siempre un pésimo observador. Cuando joven quise ser pintor y me inscribí en una Escuela. Decidí largarme el día que dibujé una lagartija asoleándose sobre una roca, había olvidado por completo a la gorda desnuda que nos servía de modelo. Sin embargo, parece que hoy los objetos me reclaman. Una delgada capa de luz cubre las piedras, baña los árboles y como polvo de huesos se derrama en el viento. Mi mirada se detiene en la superficie lustrosa de una hoja, se abre camino entre el follaje y descubre un nido de azulejos en la confluencia de dos ramas, sigue la dirección inversa de la savia y penetra en la oscuridad de las raíces (…) (El agresor cotidiano).

EDNODIO QUINTERO va néixer al 1947 a Las Mesitas (Trujillo), un petit poble del Andes veneçolans. Des de 1965 viu a Mérida (Veneçuela), ciutat a la que va arribar per  estudiar Enginyeria Forestal. Posteriorment i durant molts anys, ha sigut professor de LLetres i Mitjans Audiovisuals a la prestigiosa Universitat de los Andes (ULA) d´aquesta ciutat. L' obra narrativa d´Ednodio Quintero ha estat reconeguda amb els mes importants premis literaris del seu país. 
És autor del  llibres de contes: La muerte viaje a caballo (1974), Volveré con mis perros (1975), El agresor cotidiano (1978), La línea de la vida (1988), Cabeza de cabra y otros relatos (1993), El combate (1995) i El corazón ajeno (2000). Ha publicat las novel.les: La danza del jaguar (1991), La bailarina de Kachgar (1991), El rey de las ratas (1994), El cielo de Ixtab (1995), Lección de física (2000), Mariana y los comanches (Candaya, 2004), Confesiones de un perro muerto (2006), El arquero dormido (2010) i El hijo de Gengis Khan (2013).
També ha escrit dos llibres d´assaig: De narrativa y narradores (1996) i Visiones de un narrador (1997); i dos guions cinematogràfics: Rosa de los vientos (1975) i Cubagua (1987).